انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
  • کد خبر: ۶۲۰۳۹
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های اضافه سفر به عتبات از اهتمام برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی «زیارت» خبر داد و گفت: باید بتوانیم هر نفر زائر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم.

علیرضا رشیدیان، رئیس این سازمان، سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه در جلسه مجمع عمومی عادی شمسا اظهار داشت: از خدمات همه کارگزاران در ایران و عراق در مسیر خدمت به زائران عتبات عالیات قدردانی و تشکر می‌کنیم، در دنیایی که تهاجم سخت و نرم به ارزش‌های دینی آغاز شده، کمک به اعتلای فرهنگ دینی، مقدس تلقی می‌شود.

جنگ اقتصادی در حوزه حج و زیارت هم بی‌تاثیر نیست

رشیدیان با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم، گفت: توقعی که از همه ما می‌رود این است که جامع‌تر، جهان‌شمول‌تر و دقیق‌تر در موضوعات مرتبط با حوزه خود تصمیم‌گیری و حرکت کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: این شرایط با ۸ سال جنگ تحمیلی متفاوت است، چرا که در آن دوران سنگرها، خاکریزها و دشمن مشخص بود و آسیب‌های ناشی از آن نیز واضح بود اما آسیب ها و دغدغه‌های جنگ اقتصادی متفاوت است؛ باید در این شرایط دقت لازم را داشته باشیم و تواصی به حق و صبر و تحمل را مدنظر قرار دهیم.

رشیدیان توضیح داد: جنگ اقتصادی در حوزه کاری ما هم بی تاثیر نیست که نمونه بارز آن مسئله تامین ارز سفرهای زیارتی است که در این رابطه نیز طرح‌ها و برنامه‌هایی را مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در بحث زیارت متولی محسوب می شود، گفت: نظام اسلامی متکی بر ارزش‌های دینی است و قوت یافتن این موضوع اثر بخش خواهد بود؛ به گفته بزرگان، ما و بعثه مقام معظم رهبری در راستای اعتلای این ارزشهای دینی اثرگذار هستیم.

تأکید بر پویا بودن و زمان شناسی شرکت‌های مرکزی کارگزاران زیارتی

رییس سازمان حج و زیارت همچنین به شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی استان ها توصیه کرد که پویا، زمان شناس و دقیق باشند و ضمن احصا اشکالات کاری به دنبال رفع آن باشند.

رشیدیان تاکید کرد: اصلاح ساختار و اصلاح گری خدمات نیز به صورت مستمر باید انجام گیرد؛ نباید روی فرآیندها و روندهای اجرای تعصب داشت بلکه هدف ارایه خدمات در خور شأن است.

وی افزود: هدف در حقیقت ایجاد ظرفیت و زمینه لازم برای زیارت با امنیت و عزت و کرامت زائران عزیز است، بنابراین هر حال نیاز به اصلاح ساختار است که باید صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت به منویات رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع زیارت اشاره کرد و گفت: ایشان بر کرامت و عزت زائران ایرانی تاکید ویژه‌ای دارند و ما نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم.

رشیدیان با بیان اینکه سازمان حج و زیارت متولی اصلی زیارت در کشور است، گفت: سازمان حج و زیارت نیز برای انجام فعالیت‌ها در خصوص عتبات عالیات، شرکت‌های کارگزاران را در سراسر کشور تشکیل داده که ساماندهی کارهای ثبت نام، ایجاد کاروان‌ها و ارائه خدمات نیز توسط شرکتهای مرکزی شمسا انجام می‌گیرد، بنابراین تمامی برنامه‌ها و تصمیم گیری‌ها از سوی سازمان و شمسا برای زائران عزیز باید به بهترین نحو صورت گیرد.

راه‌اندازی شبکه اجتماعی زیارت

وی افزود: هدف اصلی ما باید ارتقا ارزش‌های دینی و اخلاقی در زائران باشد و آنها نباید از سفر خود به سبب دغدغه‌هایی مانند حمل و نقل یا اسکان گلایه مند باشند؛ باید به نحوی عمل کنیم که هدف اصلی زیارت به سرانجام برسد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید شبکه اجتماعی زیارت تشکیل شود، گفت: در حال حاضر شبکه های اجتماعی مسئله اصلی شده است و مردم از این شبکه‌ها بهره مند می‌شوند بنابراین باید بتوانیم هر نفر زائر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم.

به گفته رشیدیان، فردی که به زیارت مشرف شده می‌تواند بعد از بازگشت خود نیز با عضویت در شبکه اجتماعی زیارت به ارتقا داده‌های خود از زیارت مبادرت ورزد و رابطه معنوی و فرهنگی خود را حفظ کند.

وی همچنین بر توجه به هدف اصلی یعنی زیارت زائران تاکید کرد و گفت: باید همه ایرادات اصلاح شود و به هدف اصلی که همان زیارت است توجه لازم صورت گیرد.

اربعین فقط متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست

رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: می‌توان از راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی به عنوان یکی از راهکارهای دیپلماسی زیارت و عنصر وحدت میان جوامع و مردم دنیا بهره گرفت چرا که اربعین فقط متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست.

رشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد که دست اندرکاران و مسئولان ذی‌ربط از ایده‌ها و نوآوری‌های افراد مختلف بهره بگیرند و فقط به روش‌های سنتی اکتفا نکنند.

وی همچنین توجه به سلایق و درخواست‌های متفاوت زائران را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مردم ما عاشق زیارت عتبات عالیات هستند ولی درخواست‌های متفاوت برای عزیمت دارند یعنی برخی مایل به سفر سه تا پنج روزه و برخی مایل به سفر ۱۵ روزه هستند، بنابراین باید بسته‌های مختلف با گروه قیمت‌های متفاوت تهیه و تدوین شود. همچنین باید در ارائه بسته‌ها و خدمات نیز برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی دقیقی صورت گیرد تا تمامی زائران از خدمات رضایت داشته باشند.

رشیدیان همچنین به داشتن تعامل با دستگاه‌های همکار در حوزه زیارت اشاره کرد و افزود: باید تعامل لازم را با دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر در حوزه زیارت همانند هواپیمایی و ... داشته باشیم که از طرفی قیمت زیارت برای زائران افزایش نیابد و از طرفی آن‌ها نیز لطمه‌ای نبینند. ما وکیل زائر محسوب می‌شویم و باید منافع او را حفظ کنیم، بنابراین باید در هزینه کردها و برنامه ریزی‌ها دقت لازم را داشته باشیم.

هزینه‌های اضافه کاسته شود

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه از راهکارهای تشویق برای کسانی که به جذب زائر و ایده برای تبلیغ می‌پردازند، باید استفاده شود، افزود: لازم است در زمینه حج و زیارت حتی‌الامکان از هزینه‌های سربار و اضافه کاسته شود و در عین حال این کاهش هزینه‌های سربار به کرامت، عزت و امنیت زائران لطمه‌ای وارد نکند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم خدمتی شایسته و در خور شأن به زائران ارائه دهیم و از طرفی شاهد زیارتی عارفانه توأم با عزت و کرامت و امنیت آن‌ها باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: